Fugler på Vassøy

Fugler på Vassøy

lørdag 12. april 2014

04.04.2014

I dag startet jeg turen i Peisaren, en Siland og en Kvinand var det eneste, så jeg fortsatte. På en brygge rastet det et Gråmåke par, og en av dem viste seg å være den ringmerkede Gråmåken som har hatt tilhold i Peisaren en stund (J2932). Turen fortsatte til Seiavigå, hvor det ikke var noen ting. Jeg sjekket også Revingen da jeg var her, men det var ingenting nevneverdig der heller. 4 Storskarv, 2 Toppskarv, 6 Silender og 3 Ærfugler. Ettersom våren nærmer seg, gikk jeg inn i skogen, heller enn å fortsette langs kysten som jeg gjør om vinteren. Her hørte jeg en del Bokfink, og fikk også sett en vakker Rødstrupe syngende like foran meg. Jeg fortsatte opp mot Torvmyra, hvor det lå en relativt fotogen Stokkand hann.


 Her fløy også årets første Heipiplerke (på Vassøy) over meg. Jeg sjekket sivene, og fant 7 Gransangere før jeg fortsatte nordover.


 Da jeg kom like nord for Torvmyra hørte jeg 1 Jernspurv synge. Jernspurven er en art som vanligvis ikke er så vanlig på Vassøy, men da jeg fortsatte nord, fant 16 stk!


 På nord var det også 40 Tornirisker, 1 Bergirisk, 1 Brunsisik, 4 Gulspurver og 1 Sivspurv hunn! Turen fortsatte, og ved Kaien lå det også 3 Laksender. En grei dag for Vassøy, men uten noen LRSK-er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar